Zomaar iets tijdelijks

Leef ik niet in een prachtig tijdmoment? Verbazingwekkend is dat wat ik mag, ervaren, weten en denk te kennen.

Het leven in steekwoorden is: wonderlijk, feestelijk, ergerlijk, hinderlijk, vreselijk, liefelijk, liederlijk, ongelijk, dodelijk, spannend, verslavend, iriserend, improviserend, intens, irriterend, deprimerend, exalterend, emanciperend, vererend, vervelend, vernederend, verbazend, experimenterend, vernietigend, creatief, inventief, attractief, intensief, ongerief, extase.

Mijn kennen en weten in steekwoorden: biologie, geografie, demografie, economie, antropologie, sociologie, meteorologie, fysiologie, politicologie, relativiteitstheorie, kwantumtheorie, informatie technologie.

Ik weet van alles wel wat af en denk het meeste te begrijpen in theorie dan. Sommige dingen voel ik aan puur op intuïtie. Ik begrijp de theorie van het kwantum niet. Ik heb een blinde vlek voor de hogere wis en natuurkunde, maar ik heb het idee dat ik het aanvoel omdat het een deel van de basis is van mijn bestaan, mijn zijn.

Ik ben zo gelukkig met mijn bestaan op dit moment in de tijd. Niet dat ik gelukkig ben als in het maatschappelijk concept, huisje… Nee ik ben nu gelukkig, nu ik dit schrijf. Kan vanmiddag of vanavond weer anders zijn, maar op dit moment ben ik gelukkig met het leven.

Ik heb over de jaren de mogelijkheid gehad zoveel op te steken. Heb vele verbanden leren leggen tussen het maatschappelijke en het natuurlijke. Ik ben goed in improviseren en redeneren. Kan aardig woorden op een rij zetten. Mijn omgang met anderen is te omschrijven als tweeslachtig. Ik neem stemmingen snel over of deze nu onder vier ogen of in groepsverband zijn. Ik hou van mensen, maar kan kortzichtigheid niet goed hebben.

Als ik gelukkig ben zoals op dit moment is het een verrukking om in leven te zijn. De wind waait, het is niet koud. Herfstlicht is prikkelend, herfstkleuren passen er naadloos in. De geur van het verval, zelfs in de stad, is het zoet eind van een nieuw begin. Fris verval is een goede naam voor een parfum. Is het geen pracht idee dat je de geur van de herfst zou kunnen dragen?

Gelukkig ben ik omdat ik gister een goede vrouwvriend heb kunnen helpen bij het doen van huisklussen. Plank ophangen in de keuken, raam inzetten, lampen verplaatsen, lampen ophangen in de badkamer. Veel boven je macht werk, pijn in je armen, zweet op je lijf, stof in je ogen en mond. Ik ken haar al zo lang, tweeëndertig jaar. Wij zijn goed samen. Ik ben blij dat al mijn goede vrienden al heel lang in mijn leven zijn. Daar word je gelukkig van. Ik ben niet goed in collegiale en zakelijke relaties; aan oppervlakte heb ik geen houvast.

Geluk is iets waar wij mensen naar streven en dat is goed, maar het moet geen obsessief compulsief streven zijn. Als ik dat heb of dit bereik, dan ben ik gelukkig leidt nergens toe. Geluk is een moment of het is besef. Geluk is geen ding, geen materie. Het is ongrijpbaar en tijdelijk. Geluk ligt niet in het hebben van wat verwacht wordt. Daar is geen mens nog gelukkig van geworden, bevredigd misschien, maar niet gelukkig.

Geluk is relatief, hangt af van, is gerelateerd aan het moment. Een moment is tijd, en tijd is de snelheid die het licht in een seconde aflegt. En die is absoluut, maar misschien toch ook weer niet.

Geluk herken je alleen als je het ongeluk kent. En gelukkig is het laatste ook altijd tijdelijk.

Dit bericht werd geplaatst in Blacksmoker, Dagelijks leven, geluk, liefde, ontmoetingen, persoonlijk, universum en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie