Het einde van een relatie

Deze brief heb ik aan het kader gestuurd.

Beste (ex) Partijgenoten
Ik kan niet langer lid zijn van GroenLinks en dat doet mij pijn in het hart. Met de woorden hier op het scherm zal ik verklaren waarom.

Ik kan mij in vele standpunten van GL vinden, maar dat wat mij enorm steekt is de visie die GL heeft op wonen. GL is volledig gecoöpteerd door de macht van de hypotheekverstrekkers. In het standpunt over wonen komt de huurder niet meer voor. De partij heeft het over scheefwonen en doorschuiven van scheefwoners en dat, dat de oplossing is voor de woningnood in Nederland.

Ik vind dat een kortzichtig en ietwat elitair standpunt. Een tekort aan woningen behoort te worden opgelost door het bouwen van betaalbare huurwoningen. Dat woningbouwverenigingen zijn verworden tot projectontwikkelaars, met behulp van de gelden verdiend door verhuur en het geld dat wij hebben meegegeven aan de verenigingen op het moment dat zij werden verzelfstandigd, dat was niet de bedoeling. De mensen die woningbouwverenigingen nieuwe stijl hebben geleid zijn geen bouwers gebleken, maar zakkenvullers, egoïsten.

Het lijkt erop dat GL de ´vrije´ woningmarkt heeft omarmd en dat steekt mij enorm. Hoe is het mogelijk dat een partij met menselijkheid hoog in het vaandel enorm hartvochtig is tegen mensen die geen woningen kunnen kopen en zijn aangewezen op een heel gespannen huurmarkt. Alles wordt ingezet op het verkopen van zoveel mogelijk woningen. Het woningbezit is een trend, maar een hele vreemde trend. In mijn stad Amsterdam kopen mensen eigenlijk lucht tussen vier muren voor ongelofelijke bedragen. De grond onder de huizen is pachtgrond en geen eigen grond. Mensen hebben een enorme schuld gebaseerd op kubieke meters lucht tussen muren.

Een hypotheek is een gevangenis van afbetaling. Mensen worden vanaf hun startersmoment volledig afhankelijk van het hebben van werk. Mensen die net een hypotheek kunnen opbrengen, en dat zijn er veel in Nederland, zullen nooit meer andere arbeidsvoorwaarden eisen dan meer verdienen. En zij zullen nooit meer ingaan tegen de eisen van de baas. Baan kwijt is huis kwijt. Deze vorm van moderne slavernij schijnt volledig voorbij te gaan aan GL. Sterker nog het lijkt erop dat GL instemt met deze vorm van moderne knechting. De meeste hypotheekhouders zijn gevangenen van de banken. Dezelfde banken die door derivaten spelletjes miljarden aan belastingbetalersgeld hebben gekregen om het hoofd boven water te houden. GL ziet blijkbaar niet in dat er hier iets vreselijk scheef zit.

In Amsterdam is de wachttijd voor het verkrijgen van een niet vrije sector woning opgelopen tot een jaar of tien. Belachelijk. Door een combinatie van grondprijs en marktmanipulatie worden er geen betaalbare huurwoningen gebouwd. Ik veronderstel het volgende: door banken en woningbouwverenigingen wordt er druk uitgeoefend op gemeente en provincie om te voorkomen dat er huurwoningen worden gebouwd. Waarom? Een vergroting van de woningvoorraad zet negatieve druk op de woningprijzen. En dat betekent minder inkomsten voor banken en overheid. Aan huurders wordt lang niet zoveel verdiend als aan bezitters. Er is sprake van een vicieuze cirkel waarbij de arme en echt hard werkende Nederlander het recht op betaalbaar wonen wordt ontzegd. Ik begrijp niet dat een partij als GL dit niet inziet.

Het standpunt van GL ten aanzien van de hypotheekrente aftrek is mij een doorn in het oog. Het lijkt erop alsof dit standpunt alleen wordt ingegeven door electorale overwegingen. Het is een standpunt dat naar bescheiden mening niets van doen heeft met Groen en zeker niet met Links. Vanaf 2015 de aftrek op huizen van meer dan een miljoen afschaffen en daarna in 25 jaar de gehele regeling afbouwen, de afbouw van het eigenwoningforfait, afschaffen van overdrachtsbelasting leidt op de korte en middenlange termijn niet tot een vergroting van beschikbare huur en koopwoningen. Elke huurwoning die in de stad verlaten wordt door kopers in randgemeenten wordt of verkocht, of komt terecht in de vrije huursector. Steden hebben behoefte aan meer goede en betaalbare huurwoningen en dat kan alleen afgedwongen door overheidsingrijpen.

GL heeft het over welvaartswinst op de woningmarkt, waar is de welzijnswinst voor het leven gebleven? GL lijkt alleen nog maar te cateren voor de mensen met een goed inkomen en dat is naar mijn bescheiden mening een obstakel voor een verdere groei van de partij. Liberaal op een nieuwe manier staat de partij niet en doet afbreuk aan de humane grondslag. GL is te veel bezig met de waarden van de conservatieve stroming in Nederland.

Ik raad het kader van de partij aan het volgende boek te lezen en daar lering uit te trekken. ´Don´t think of an Elephant: know your values and frame the debate. The essential guide for progressives; George Lakoff. Chelsea Green Publishing Company. (www.chelseagreen.com

Ik zeg hierbij mijn lidmaatschap van GroenLinks op.

Dit bericht werd geplaatst in nationale politiek en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op Het einde van een relatie

  1. lisetteZ zegt:

    Het is ongelooflijk moeilijk om een passende partij te vinden. Ik vind GL OK als het om jeugdzorg gaat, daar zijn ze goed mee bezig. Maar men denkt dat het mis is als vrouwen te veel tijd steken in opvoeden. Zo blijf je maar zoekende…..

  2. antoinette duijsters zegt:

    Helemaal mee eens, GL wordt steeds meer een partij voor de goedverdienende consument. Dat er nog steeds mensen zijn met een laag inkomen daar gaat men helemaal aan voorbij.

  3. wiljan.45 zegt:

    Schoft. Verrader.

  4. Blacksmoker zegt:

    Ik doe voorlopig niet meer aan partijbinding. SP vond laatst dat de bankencrisis en de daaraan gelieerde redding van de banken onvermijdelijk was. Progressief heeft geen richting meer, het is reactieve politiek geworden. Actief is volledig verdwenen; is het tijd voor een ander progressief geluid?

  5. Blacksmoker zegt:

    @antoinette
    Het steekt mij dat er alleen maar een regeer voornemen bestaat dat wordt afgeleid uit de cijfers van de spreadsheet. De positie in de electorale markt is blijkbaar het enige dat telt. Oligopolistische politiek, de kiezer is niet belangrijk maar het verkrijgen van macht. Heel conservatief.

  6. Blacksmoker zegt:

    @Wiljan
    Yeah…..right! Geloof er niks van.

  7. StadsfotograafVelsen zegt:

    Goed gezien, en goed opgeschreven.
    Die kubieke meters luchthandel in de stad…
    Waaraan ik wil toevoegen:
    terwijl er in Groningen dorpen afgebroken worden omdat niemand er wil wonen!
    En ik heb eeb vraag:
    waarom wil iedereen toch bovenop elkaar wonen in een stad?
    Ik ben dolgelukkig dat ik uit Amsterdam weg kon.
    Een heerlijke stad om een dagje te bezoeken, maar elke dag ik die drukte van onbekende gezichten, uitlaatgassen, vuiligheid, herrie!
    Een paar kilometer verderop en Nederland is zo mooi en rustig, en goedkoop om te wonen!
    Hier in Velsen koop je bijvoorbeeld voor minder dan 150.000 euro een eengezinswoning met voor en achtertuin, terwijl je in Amsterdam voor dat bedrag net aan een verbouwde zolder kunt krijgen.
    P.S. moest lachen om je spelling van het woord hartvochtig
    P.S. Ik ben er trots op dat ik nog nooit GL heb gestemd.
    Het is toch een soort D66 geworden, iets voor hoogopgeleide tweeverdieners.
    Van het begin af aan vond ik er niets aan, door het samengaan van de PSP (waar ik als jeugdige op stemde), de PPR (waar ik me later heel erg bij thuis voelde) met de verwaterde communisten en die malle evangelisten.

  8. Blacksmoker zegt:

    @stadsfotograaf
    Yep, foutje in hardvochtig, maar ik liet het staan, het is wel mooi dubbel.
    Ik woon in ASD omdat ik er geboren ben en mijn familie teruggaat tot de zeventiende eeuw, maar mocht zich de mogelijkheid voordoen om buiten te gaan wonen denk ik dat ik daar aan toegeef. Druk, smerig, maar ik houd wel van mijn relatieve anonimiteit.
    Door de koopmogelijkheid in de stad komen er veel mensen binnen waar ik als Amsterdammer van vind dat zij beter in hun eigen steden kunnen blijven. Overal hoor je de rollende R van de nouveau riches. De stad lijkt haar pluriformiteit te verliezen. Ik houd van de puinhoop die het was: de rauwe ietwat criminele immigranten havenstad. De langzaam alles verzwelgende pc hooft kitsch bevalt mij helemaal niet. 🙂

  9. StadsfotograafVelsen zegt:

    "puinhoop… de rauwe ietwat criminele immigranten havenstad"
    Dat klinkt mij als muziek in de oren!
    Kom eens hier in IJmuiden kijken, dan kun je nog ouderwets genieten 😉

  10. Blacksmoker zegt:

    Ik was er laats nog met mijn vader, vis eten op de kop. Wat gebeurd er in al die grote vrieshallen? 😉

  11. StadsfotograafVelsen zegt:

    Die vrieshallen, die verdienen een heeeel lang fotoblog.
    Eigenlijk is het daar allemaal te schunnig voor woorden, de gigantische vissende fabrieken, die hun lading ongezien die hallen inrollen, waar het geperst wordt tot vissticks en kattenvoer.

  12. Henk van Loon zegt:

    Sommige vissticks smaken ook naar kattenvoer… 😉

  13. Blutch zegt:

    Als de overheid zich nu eens niet al jaren met de woningmarkt bemoeid had, zouden de prijzen niet zo hard gestegen zijn, waren er meer woningen gebouwd. Maar renteaftrek, overdrachtsbelasting, huurwaardeforfait hebben de situatie versluierd. Tel daarbij op de geldbehoefte van de gemeenten die de grondprijs opdreven en je hebt een volkomen scheef gegroeide markt. En waarom wordt die scheefgroei in stand gehouden? Omdat dat dat per saldo de overheid toch het meeste geld oplevert.
    Maar niet getreurd, de gemiddelde prijs voor een grachtenpand in Amsterdam was 5-8 kg goud. Dat zou nu ca €150.000-210.000 zijn. Na de crisis zal de gemiddelde prijs wel weer opgezocht zijn.

  14. Joke Mizee zegt:

    @Blacksmoker: en idem dito v.w.b. de arbeidsmarkt.
    Bob Bouhuis vandaag in de Volkskrant:
    "Binnen links heeft niet alleen de PvdA, maar ook GroenLinks zich het ‘sociaal-liberalisme’ eigen gemaakt …. de kritiek van Halsema was juist rechts van toon. Het was in haar optiek een gemiste kans dat het nieuwe kabinet de hervorming van de arbeidsmarkt door het inperken van WW-rechten en het versoepelen van het ontslagrecht, niet doorvoert. Het marchanderen met hun sociale fundament door PvdA en GroenLinks heeft een electorale ruimte geopend waar in het verleden de SP, maar bij de laatste verkiezingen vooral de PVV van geprofiteerd heeft. Naast de anti-islam en anti-migratieretoriek is dit het thema geweest waarop de de PVV zich wist te profileren…. De populariteit van de PVV is dus niet louter te verklaren uit haar islam- en migratiestandpunt. De systematische vervreemding van de PvdA en GroenLinks van haar achterban kent zeker ook een sociaal-economische dimensie. Door aan te sluiten bij de neoliberaal getinte hervormingdogma’s is bij veel potentiële linkse kiezers een beeld ontstaan dat deze partijen slechts opkomen voor een elite."

  15. Blacksmoker zegt:

    @stadsfotograaf
    Als dat het enige is wat ongezien met de lading mee de hallen inrolt. Wat wordt er op zee wel niet overgeladen? Want vis is geen product waarop de marges hoog zijn. Pas op als je een fotoblog gaat maken van deze plekken.
    @Henk
    Ik eet geen vissticks en heb lang geen kattenvoer geroken, maar het zou mij niets verbazen.

  16. Blacksmoker zegt:

    @blutch
    Zeker als de overheid het niet voor alle vriendjes en vriendjes van vriendjes makkelijk had gemaakt om aan de ´vrije´ woningmarkt geld te verdienen. En die renteaftrek al veel eerder weg had gewerkt, dan was de waarde van de woningen nu waarschijnlijk veel meer marktconform. Geen 250.000€ voor een benedenwoninkie 40 M² in asd west maar 110.000€. Ik wacht op volgende correctie dwz crisis.
    @joke
    Ik heb het gelezen vanmorgen en gedacht, yep helemaal mee eens. Links is vergeten wat het betekent progressief te zijn. En dat wordt zo duidelijk in het standpunt van Femke H. Het is jezelf op termijn keihard in de voet schieten.

  17. Blew zegt:

    Bravo! Eerst geven we ze een hypotheek en dan maken we ze tot slaaf. Ik heb vanaf mijn 18e GroenLinks gestemd (eerst PSP) en zie ze steeds meer afglijden naar het midden. We hebben een progressieve partij nodig (om het woord links maar eens te vermijden). Is Kritisch Groen Links (de zogenaamde linker vleugel) van de partij inmiddels afgebroken? Rest ons nog 1 vraag: waar nu naartoe!

  18. Blacksmoker zegt:

    @lisetteZ
    Ben je helemaal vergeten. Nee het vinden van een partij valt niet mee. Tijd voor iets anders? Heel simpel: De progressieve partij.

  19. Blacksmoker zegt:

    @Blew
    Als je het kan krijgen lees dan het boek dat ik het kader van GL aanraad. Waar naar toe? Naar een nieuwe partij. Met duidelijke progressieve waarden en normen (iieeuuuuwww). Geen links, geen rechts. Dat is passé.

  20. alib zegt:

    Niet links, niet rechts, maar recht door zee?
    Misschien zijn onder de achterban van GL niet veel huurders?
    Het zou misschien aardig zijn geweest als je met gelijkgestemden had geprobeerd deze GL-uitgangspunten gewijzigd te krijgen. Wellicht had je veel steun gehad. Maar wellicht ook niet. Geen idee hoe verhoudingen binnen GL liggen.
    Ik bedoel: het is me net te makkelijk. Je maakt je wel erg afhankelijk van partijstandpunten. Het lijkt me onmogelijk met alle standpunten van een partij eens te zijn. En als er iets is dat je zeer belangrijk vindt, waarom dan niet proberen een campagne binnen de partij op te starten?

  21. Zelf Reflectie zegt:

    @blacksmoker, dank voor je analyse. Al langer had ik buikpijn hierover maar had niet de tijd om mij in de materie te verdiepen. Met de conclusies van Joke kan ik het ook eens zijn.

  22. t2h het oog zegt:

    Goede zet, zo zullen er meer met u mee moeten doensteun de PVV en uw oogschelpen verdwijnen geheel van uw ogen
    PS bij Femke zijn ze ook enigzins aan het verdwijnen,gezien de uitspraken en aanpak tegen de islam,nu de islam aanhangers de moslims nog.

  23. Zelf Reflectie zegt:

    @t2h het oog 17-10-2010 11:47,
    Tuurlijk, ben je niet voor GL dan ben je voor de PVV. Wat een niveau.
    (wat je hier ziet is de democratie en dus ook onderlinge kritiek in werking die overigens volledig ontbreekt bij de schapen van grote roerganger en Sacharovprijs kandidaat Wilders)

  24. Blacksmoker zegt:

    @ Alib
    Gl is behoudend aan het worden, niet alleen wat betreft de huurders, kopers. Dat bevalt mij niet. De wens om te regeren overvleugelt al het andere. Weinig huurders in de achterban betekent niet dat je daar geen duidelijk beleid over hoeft te formuleren.
    @ZR
    thx, ik kan niet meer tegen de FH cultuur. Alles draait om deze intelligente, erudiete en mooie vrouw, maar zij gaat op een dag weg en wat blijft er dan over van de partij. Er behoort een beeld van GL te zijn dat de persoonlijkheid(hed)en overstijgt.

  25. partout zegt:

    AB Blacksmoker en laten we meteen maar een nieuwe echt linkse politieke partij oprichten want dat is hard nodig?

  26. Zelf Reflectie zegt:

    Blacksmoker 18-10-2010 15:37
    "maar zij gaat op een dag weg en wat blijft er dan over van de partij. Er behoort een beeld van GL te zijn dat de persoonlijkheid(hed)en overstijgt."
    Terecht, zie de SP en Marijnissen. Het kan ook omgekeerd, Kant. Roeme als de nieuwe Marijnissen en FH.
    Zie ook de PVV. Net als op de televisie draait het om persoonlijkheden. Slechts daarmee kunnen de meesten zich mee identificeren. Met een "abstracte" programma lukt dat niet.
    Net als met economische reclame wordt politieke reclame nu gemaakt met zichtbare "good or bad feeling". Feeling verloopt via de onderbuik en wordt bespeelt met de fluit (populisme). Het publiek gedraagt zich immers als "ratten". Daarom zijn mensen ookatbaar voor economischhe en financiele hyphes (iedereen rijk met een huis, als het moet via subprime hypotheken. Op de korte termijn grote omzetten met navenante bonussen, op de lange termijn economische crisis)
    Nadeel van deze umwertung (door herhaling eerder politiek conjunctuur), dictaturen en populisme. De geschiedenis herhaalt zich ook hier (Hitler, Mussolini, Kim Yong-Il, Mao etc).

Plaats een reactie